22. toukokuuta 2007

Pieni automarkettilattiapuotila

Casey kysyi aikaisemman postaukseni kommenttilaarissa, notta miksi vastustan automarketteja. Vastineestani tuli sen verran pitkä, että päätin siirtää sen tänne isommille kalavesille. Kas näin.

Queen muisteli oikein, sillä en ole mikään automarkettien kannattaja. Syitä siihen on monia, yksi niistä on esteettis-viihtymyksellinen. Minusta isot kaupat ovat todella epämiellyttäviä kaikkine tavaramäärineen ja ostotarjouksinen. En vain yksinkertaisesti pidä siitä, että joudun kävelemään kilometrin löytääkseni purkin maitoa. Isot kaupat ovat myös rumia, kylmiä ja epäsympaattisia ja ikäviä valotaivaita (ootteko muuten huomannu, että niissä aivan älytön valakapasiteetti. Missä on hämyisyys, kysyn mä?). Tämä syy on pelkästään omista mieltymyksistä johtuva, ei mitenkään maailmaaparanatava.

Toinen syy on se, että haluan mieluummin tukea pientä yritystä kuin kasvattaa kauppias Aaltosen kesämökin laiturin kokoa. Ehkä typerä syy tämäkin, myönnän ja sen myös, että itse asioin paljon tradekan Valintalossa (joka nyt sattuu olemaan lähikauppani, niin kuin CM Caseylle), joten ketjulle nekin pennit menevät, mutta onpahan Valtsu ainakin viihtyisämpi. Ja Valtsussa sentään myyvät parasta ennen -tuotteita puoleen hintaan kun sen aika on. Tätä ei käsittääkseni isot kaupat juurikaan tee. Kauppahallissa käyn säälittävän harvoin, mikä on aika ikävää, koska Kauppahalli on ihan mahtava paikka.

Kolmas syy on se, että isot kauppamarketit, kuten nyt vaikka CM, rakentavat markkinointinsa ja valikoimansa pitkälti yksityisautoilijoita varten. Näin ajatuksen tasolla siis tukee toriparkkia ja turhaa autoilua kun asioi autohelveteissä. Vastustan syvästi sitä, että Suomeen ja Turkuun pesiytyy pikku hiljaa amerikkalainen kasvoton automarkettikulttuuri, joka tuhoaa kaiken pienen ja kauniin. Kasvaessaan nämä jätit pystyvät polkemaan pienempiä yrityksiä mutaan ja näin persoonalliset pikku liikkeet ja pienyrittäjät häviävät hiljalleen katukuvasta. Samaa on nähtävissä muutenkin yritys- ja elinkeinomaailmassa: isot korporaatiot, amerikkalaiset eläkesäästäjät ja muut monsterit valtaavat pian kaiken...APUA!

Suhtautumiseni automarketteihin on osaltaan historiallis-romanttista, mutta silti. Uskon, että monet mieluummin kävisivät korttelikaupoissa, pienissä leipomoissa, maitoloissa ja vastaavissa kuin isoissa ketjuissa. Mielestäni se, että kaikki tavarat (äidille knoxin lenkkarit, pojalle pulkka, tytölle jalkapallo ja barbilinna, iskälle kaks mäyräkoiraa hintaan 3,50) ovat saavutettavissa saman katon alta ei ole mikään täyttymys, jota täytyy orjallisena noudattaa.

Ymmärrän toki sen, että monille hinta on oleellinen kysymys ja siksi bonuskortit perstaskussa painetaan kohti cittaria, mutta kumpa joskus ihmiset täällä pääsisivät siitä ikeestä, että halvinta ja parasta ja paljon on saatava samassa paketissa, perkele ei osteta luomua kun se on 10 senttiä kalliimpaa, ja ei, minähän en suklaasta maksa enempää kuin sinisen verran, vaikka se olisi kuin käsityöllä tehty ja vatkattu. Käsityön arvo on Suomessa täysin tuntematon käsite, mikä on aika kummallista. Pääasia on, että saadaan halvalla ja paljon tavaraa, joka voidaan heittää menemään heti viikon päästä kun siihen on kerran kuolattu. Suomalaiset eivät ole valmiita maksamaan yhtään mistään enempää kuin kipurajan verran (huomatkaa nyt toki karkeat yleistykseni. Klapp esimerkiksi raatsii kyllä maksaa teestään karvalakkiLiptonia enemmän).

Vaikka samapa tuo jos väki haluaa ajaa megamaastureillaan, kuuslitranen kone hei, megamarkettiloihin. Tuhotkaa itsenne pakokaasuihin ja ruuhkiin, sivistynyt akateeminen vasemmisto tekee ostoksensa Stockalla, eiks je!

Mainitaan nyt sekin, että tänään söin kasviswokkia, Dentaliassa. Ihan ok, kiva maku ja silleen.


T

4 kommenttia:

Kreivi kirjoitti...

Äh. Omasta vastauksesta tuli liian pitkä. Se on omassa blogissa.

Anonyymi kirjoitti...

Ymmärrän perustelusi täydellisyydellisyydelleen, mutta siksi korjaan, että äänestämällä CMää tuskin äänestät toriparkkia; eiköhän esimerkiksi Kupittaan Aaltonen ole ihan tyytyväinen (Länkkärin Aaltosesta puhumattakaan), jos lapsusperheet eivät Wiklundin Prisman avautuessa keskustaan jouluna 2008 saisi sittenkään mobiilejaan torin alle piiloon.

Louheen on edelleen niin saatanan pitkä matka, että iloinen isi ajaa mieluummin periferian laatikkoihin.

Ja suosittelen:

käy vielä kolmas kerta jossain automarketissa, mutta mpkolmonen korvilla ja pienessä laskussa, mieluiten lauantaiaamupäivällä.

Tulee friikki olo.

And you know me, ME LOVE FREAKCIRCUSES!

Toriäijä kirjoitti...

Näin toki asian voi nähdä, mutta kiertämällä sen voi ajatella niin, että menemällä Aaltosille (hitto mitä mainostusta) kasvattaa heidän liikevaihtoaan, jonka kasvulla perustellaan toriparkin rakentamisen tarvetta, koska keskusta uhkaa Aaltosten menekkien takia näivettyä. Toisaalta se parkki tulee joka tapauksessa muuttui ilmasto ja mielipiteet tai ei.

Joo en minäkään voi ikinä ajaa Louheen kun se ihan väärässä paikassa se sisäänajo. Vaikka toisaalta Tampereentie ja Helsingintie ja Raision ja Porin tiet johtavat aikalailla suoraan Louheen. Mutta täytyyhän ihmisten ymmärtää, että saaristosta ja Petrelius/Kupittaa/Vähä-Heikkilä -akselilta ei sinne pääse sopivasti ajamaan. Kas missä vika? Tahi keissä? Äh, verenpaineeni ei kestä aloittaa taas parkkijauhantaa.

Laskussa olenn silloin tällöin käynyt paikoissa...viimeksi hulluilla päivillä, jossa olin hyvin lähellä loukata noin sataa ihmistä verbaalisesti. Onneksi hillitsin itseni. MPkolosta ei omista enkä hanki, kaupungin pauhu ja ihmisten mölinä riittävät minulle. Sitä paitsi minun kuulolleni korvanapit eivät tekisi kovinkaan hyvää.

Q, Doloriina, Kaarina kirjoitti...

Nuo automarketit (siis sanotaan suoraan, cittarit) on vähän kuin Lidl (josta puhuin hetki sitten omassa blogissani). Jos haluaa viettää aikaa, häröillä ja päätyä ostamaan kaikkea outoa epämiellyttävässä ympäristössä, voi mennä sinne. Mutta luomumaito edelleen lähiValtsusta. Ja kannatan Tradekaa ketjuista huolimatta, sillä ne on olleet tosi aktiivisia kaikissa Reilun kaupan jutuissa. Ja jos halutaan oikiasti olla taloudellisia, myydään se auto.

Yksityisautoilu ja kaikki siihen kannustavat kunnalliset ratkaisut ovat erittäin hämmentäviä. Yksityisautoilu saastuttaa, metelöi, vie tilaa, aiheuttaa onnettomuuksia ja kuolemia, vähentää ihmisten hyötyliikuntaa ja maksaa paljon. Miksi helevetissä kunnat/valtio tukevat tätä toimintaa?!?